Mens en natuur lijken steeds verder uit elkaar te drijven, ondanks onze hardnekkige pogingen om het milieu te redden. De Nederlandse componist en geluidskunstenaar Stef Veldhuis is gefascineerd door de tweedeling tussen natuur en cultuur. Onze verhouding met de natuur en de directe omgeving verandert zo snel, dat de mens zich geregeld genoodzaakt ziet om zijn relatie met het land en de natuur te heroverwegen. In zijn werk onderzoekt Veldhuis middels klank en beeld de meer-dan-menselijke perspectieven op de aarde. Een onderzoek wat heeft geleid tot de verklanking van verschillende ecosystemen boven- en onderwater. Composities en installaties die ons bewust maken van de hechte band tussen mens en de bedreigde natuur. Zijn werk realiseerde Veldhuis al in Zuid-Afrika, Japan, Portugal en Taiwan.
In de Willem Twee kunstruimte toont Veldhuis drie installaties met als overkoepelende titel What Worlds Make Stories. De titel komt van een quote van Donna Haraway, en benadrukt onze verstrengeling met de wereld. De kunstenaar stelt steeds de vraag: Hoe heeft ons handelen in het nu ook weerslag op de natuur in de toekomst? De drie installaties richten zich op de elementen water, lucht en aarde. In zijn geluidswerk High Voltage Waggle Dance gebruikt Veldhuis de elektromagnetische signalen van bijen. De insecten genereren een kleine positieve lading tussen de minuscule haren op hun lijf wanneer ze door het elektrisch veld in de lucht vliegen. Deze lading gebruiken ze voor onderlinge communicatie. Het werk is te beluisteren via drie glazen geluidskappen en omvat het knetteren en fluiten van bliksemschichten, bijensignalen en opnames van elektrocommunicatie in bijenkorven.
Soil Dogs is een werk dat Veldhuis ontwikkelde tijdens een residentie in Taiwan begin dit jaar. De installatie verkent de relatie tussen honden en seismische activiteit. Door een combinatie van keramischehondenkoppen, geo-akoestische en elektromagnetische opnames verbindt Veldhuis de veronderstelde aardbevingswaarschuwingssignalen met de lokale aarde van Taiwan. Een aarde die wordt gevormd door de seismische fluctuatie van het eiland. In Soil Dogs speelt het waarschuwende geluid van blaffende honden een centrale rol. Een seismograaf meet de trilling die in de tentoonstellingsruimte gegenereerd wordt doordat mensen er lopen en geeft dit als geluidssignaal door; de honden gaan blaffen.
Daarnaast ontwikkelt Veldhuis een nieuwe video-installatie speciaal voor deze tentoonstelling. In dit nieuwe werk What Worlds Make Stories onderzoekt hij hoe het monsterlijk lichaam als een parabel kan worden gelezen voor onze verhouding met de natuurlijke wereld. Op drie schermen vertellen verschillende zeemonsters hoe het temmen van onze mythen de weg heeft vrijgemaakt voor het hedendaagse hyperkapitalisme.
Zaterdag 4 november tussen 16 en 18 uur is de opening. De expositie is nog te zien tot en met zondag 7 januari 2024.
In samenwerking met de Willem Twee Kunstruimte.
Stef Veldhuis - High Voltage Waggle Dance
Stef Veldhuis - Soil Dogs
Stef Veldhuis - What Worlds Make Stories*
*Opdracht November Music en Willem Twee Kunstruimte.
Openingstijden: zaterdag 4 t/m zondag 12 november:
zaterdag 4 november: 16.00 - 19.00 uur
zaterdag 11 nov + zondag 5 & 12 november: 11.00 - 19.00 uur
maandag t/m vrijdag: 09.00 - 19.00 uur
Zaterdag 4 november: opening om 16 uur
De expositie is na November Music nog te zien tot en met zondag 7 januari 2024
Gratis entree