Een opmerkelijke combinatie: Nieuw Amsterdams Peil gaat in zee met een draaiorgel! Het ensemble van pianist Gerard Bouwhuis en violiste Heleen Hulst is al een tijd gecharmeerd van de muzikale denkwereld van Reza Namavar. Deze jonge Nederlandse componist en leerling van Louis Andriessen paart een doorwrochte technische beheersing aan inventieve, licht-absurde humor. Samen met componist Janco Verduin gaat Namavar op zoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van het instrument. De spelers van NAP staan samen met de 'Dulciaan' op het podium en gaan het 'gevecht' met het draaiorgel aan.
Reza over zijn nieuwe werk: ‘In 'De verschijning van de zeven Manuelas' gebruik ik zeven stukjes die op zijn manier een dialoog met het draaiorgel aangaan. Aan het begin is er een introductie die elk van de zeven Manuelas introduceert. In het grote middelgedeelte blijven de stukjes allemaal haken en wordt er geloopt. De dialoog met het draaiorgel wordt nog intenser en het lijkt soms alsof de muziek niet wil opschieten. Totdat na de zevende Manuela het draaiorgel er helemaal vandoor gaat. Op het einde komen de zeven stukjes nog even heel kort terug voordat het coda start.’ Over zijn compositie ‘Kaleidophonia II’ voor draaiorgel en ensemble zegt Janco Verduin het volgende: “In mijn stuk heb ik verschillende ideeën verwerkt. Allereerst de titel: het is een aaneenschakeling van verschillende klankconstellaties die zich al dan niet ontwikkelen. Net als een kaleidoscoop maar dan klinkend. Daarnaast heb ik de mogelijkheden én de beperkingen van het draaiorgel aan de ene kant en de musici aan de andere kant tegenover elkaar geplaatst. Een draaiorgel kan bijvoorbeeld bijzonder complexe dingen uitvoeren en elke keer klinkt het ook precies hetzelfde. Maar elke noot kent maar twee waardes: aan of uit, er is geen tussenweg. Er is geen dynamisch verschil behalve als je een ander register toevoegt of weglaat. Daarentegen kun je musici vragen hier iets zachter te spelen en daar wat luider. Of instructies als 'het moet klinken als een stukje gesmolten brie'.”