Mayke Nas
Slagwerk Den Haag / Biënnale Cello Band
Hedendaags gecomponeerd
vr 01 januari, 05:45-05:45
Verkadefabriek
In het werk van onze kersverse Componist des Vaderlands Mayke Nas wisselen spitsvondige humor, anekdotische ernst en theatraal absurdisme stuivertje met doorwrochte compositorische finesse. Een componiste die er niet voor terugschrikt om verwarring te zaaien, maar dan wel met een glimlach. ‘Ik wil geen angst, ik wil avontuur’, vertelde ze in mei dit jaar aan Thea Derks. Nas had net de Kees van Baarenprijs ontvangen voor haar orkestwerk Down the Rabbit-Hole. Een nieuw avontuur krijgt ze aangereikt van de Cello Biënnale. Voor het festival schreef Nas nieuw werk voor vier cellisten, slagwerkensemble en (incidenteel) orkest. The Acting Cello, de cello als acteur. Aan deze première wordt meegewerkt door onder anderen Slagwerk Den Haag en een speciaal samengestelde Biënnale Cello Band. “Het stuk zal gaan over het dagelijkse gevecht met de groeiende berg info die je via internet over je heen krijgt - ik ook, ik kan ook hele dagen googlen. Het idee is om te spelen met dat lawaai - ik noem het lawaai - door het tegenover de stilte te plaatsen”, vertelt ze over haar nieuwe werk. Een langverwachte première om naar uit te kijken.
Biënnale Cello Band: Larissa Groeneveld, Jelena Očić, Timora Rosler en Jeroen den Herder