Prijs
€ 14.00
Korting
€ 7.00
Locatie
Babel
Zaal
Hofzaal
  • Datum
    za 9 nov. 2019
    Tijd
    14:00 - 15:15

Nederland bulkt van het muzikale talent en dat is een feit om trots op te zijn. Tijdens dit intieme dubbelconcert biedt November Music een etalage aan twee toppers op de contrabas en het accordeon met kersverse Nederlandse muziek en premières.

Accordeonist Vincent van Amsterdam heeft twee Nederlandse componisten uitgenodigd om voor zijn rijke instrument te schrijven. Van Amsterdam heeft zich in korte tijd ontpopt als een fervent pleitbezorger van eigentijdse muziek. In het verleden speelde hij al accordeonwerken van Goeibaidoelina en Nordheim. Nu komen daar twee Nederlandse opdrachtwerken bij. Christiaan Richter (1990) is een rijzende ster onder de jonge Nederlandse componisten. Begin dit jaar ging zijn orkestwerk Wendingen in première bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Nu schrijft hij een nieuw groots opgezet werk voor accordeonsolo, waarbij de componist onder anderen het intense spel van jazzsaxofonist John Coltrane, de radicale puurheid van elektronische muziek en Bach als inspirerend richtsnoer hanteert.

Ook Merijn Bisschops (1981) komt met een spiksplinternieuw accordeonstuk. Tijdens November Music 2018 werd zijn compositie Crash Blossom door de pers bekroond als festivalhoogtepunt. Het jaar daarvoor maakte hij grote indruk met zijn audiovisuele compositie Textures. In zijn nieuwe accordeonsolo Far-field gaat Bisschops wederom een klankonderzoek aan. Bisschops kent het instrument van haver tot gort. Hij studeerde oorspronkelijk accordeon en heeft zich uiteindelijk ontwikkeld als componist, fotograaf en filmmaker. Nu, na meer dan tien jaar, neemt hij het instrument met een frisse blik onder de loep. Het werk vol subtiele microtonale effecten en ongewone accordeonregisters is vrij geïnspireerd op een abstracte foto die Bisschops maakte van rijen bomen in de mist.

Ook onbekend componeertalent krijgt dit jaar de gelegenheid om werk te presenteren. In samenwerking met het Grachtenfestival en Gaudeamus Muziekweek daagde November Music componisten tussen de 10 en 35 jaar uit om nieuw werk voor contrabassist James Oesi te schrijven. In nauw overleg met coach James Oesi wordt gewerkt aan nieuwe contrabassolo’s en de beste stukken worden uitgevoerd op de drie festivals. Vanmiddag schotelt Oesi een aantal van deze prijswinnende composities live voor. James Oesi richt zich als één van de weinigen op de contrabas als solo-instrument. Hij gaf al spraakmakende optredens in het Amsterdamse Concertgebouw, TivoliVredenburg, op het Amsterdamse Grachtenfestival en op festival Wonderfeel en eerder op November Music tijdens de KunstmuziekRoute.

In samenwerking met het Grachtenfestival en Gaudeamus

Bekijk & luister