Met haar bezwerende, zorgvuldig opgebouwde muziek heeft de Australisch/Nederlandse componiste Kate Moore (1979) een groot publiek aan zich weten te binden. Ze ontketent met minimale middelen grootse emotionele klankpanorama’s van traag verschuivende patronen en hypnotiserende inkijkjes. In haar composities botsen pure muziektheorie en gracieuze organische vormen op elkaar. Muziek die verwijst naar de minimal music, maar ook naar de rockachtige spierballendynamiek van haar docent Louis Andriessen. Kate Moore is geregeld te gast tijdens November Music en tijdens de editie van 2018 was ze de componist-in-focus. In dit jaar beleefde ook haar indrukwekkende Bosch Requiem Lux Aeterna: Vivid zijn première. Nu is Cello Octet Amsterdam te gast met een gewijd aan haar muziek. Kate Moore heeft een speciale band met dit ensemble en de celloklank. Ze is zelf ook een uiterst bedreven celliste. Eerder schreef Moore al werken voor cellosolisten als Ashley Bathgate. Lidy Blijdorp en Harriet Krijgh. Het wereldvermaarde Cello Octet Amsterdam werkte al nauw samen met componisten als Arvo Pärt, Sofia Goebaidoelina en Terry Riley. Vanavond spelen ze een ruime selectie uit Kate Moore’s al aanzienlijke cello-octet repertoire, waaronder zeer recente werk als Phoenix. Ook wordt repertoire uit de nieuwe voorstelling Instant Loneliness met toneelgroep Via Berlin gespeeld. Naast de composities van Kate Moore klinkt ook Neiges van de huidige festivalcomponist Kaija Saariaho van wie op zaterdag 13 november tal van werken worden uitgevoerd. Voor Neiges liet Saariaho zich inspireren door het besneeuwde Finse landschap in relatie tot de klank acht cello's.