Veel koorliefhebbers zijn het erover eens: de Vespers uit 1915 van Sergej Rachmaninov behoren tot de mooiste vocale muziek die ooit is geschreven. De Russische componist schreef zijn meesterwerk in een tijd vol omwentelingen. Een koorcyclus die rechtlijnig tegenover de muzikale revoluties van Schönberg en Stravinsky inging. Rachmaninov zei daar later zelf over: ‘Ik voelde me als een geest die door een vervreemde wereld spookte. De oude manier van componeren kan ik niet naast me neerleggen, en de nieuwe manier van componeren beheers ik niet.’ In zijn nog altijd razend populaire Vigilie voor de hele nacht of kortweg Vespers baseerde Rachmaninov zich op de rijke traditie van de Russisch-Orthodoxe nachtwake. Het Brabant Koor voert delen uit dit adembenemende meesterwerk uit, en koppelt het aan een eigentijds koorwerk van de Russisch/Nederlands componist Alfred Momotenko, wiens werk al diverse malen is uitgevoerd op November Music. Nu voor de eerste maal een groot koorwerk. Een componist die in zijn werk een steeds grotere verinnerlijking opmerkt. Op uitnodiging van de NTR ZaterdagMatinee voltooide hij in 2017 een companion-piece voor Rachmaninov's Vespers. Tijdens het compositieproces kwam Momotenko voor het eerst in aanraking met de authentieke Byzantijnse gezangen, de voorouder van Russische vocale stijl 'Znamenny' die in Rachmaninov’s zijn werk verweven is. In zijn koorwerk Na Strastnoj (‘Goede Week’) laat hij deze traditie herleven, maar wel op zijn eigen manier. Als basis neemt de componist het beroemde gedicht In de Goede Week (1946) van Boris Pasternak. Bij de première noemde de Volkskrant Momotenko’s koorwerk ‘een waardig tegenstuk van Rachmaninovs Vespers.’ Spirituele maar bovenal vreedzame koormuziek die actueler is dan ooit.