In de Sint-Jan en andere kerken waakt het alziend oog. Grote kans dat ze met Allerzielen 2018 ontroerd knipperen want de Nederlands/Australische componist Kate Moore heeft een zwak voor ‘sacred places’ en ‘eyes’. Het traditionele Bosch Requiem in het kader van Allerzielen belooft dit jaar een spectaculaire editie te worden.
 
Kate Moore schrijft in opdracht van festival November Music het requiem Lux Aeterna: VIVID, een werk vol spirituele verbeeldingskracht dat ze componeerde voor de combinatie van oude muziekspecialisten Cappella Pratensis, a cappella vrouwengroep Wishful Singing, TEMKO en Kate Moore’s eigen Herz Ensemble dat coryfeeën herbergt als violist Joseph Puglia en pianiste Vivian Choi.
 
In Lux Aeterna: VIVID wordt gespeeld op porseleinen waterpijpen en fluiten die Moore maakte in het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum) in Oisterwijk waar zij drie maanden in residency verbleef.  Tijdens het componeren knipoogde Kate Moore naar de drie heiligen Sinte-Clara, Sint-Jan en Sinte-Lucia, patrones van de blinden. Deze drie heiligen begeleiden ons tijdens de tocht van de duisternis naar het eeuwige licht en verrijzenis, aldus de componiste. De drie leden zijn geiteld Lucidity: Eyes of Hands, Providence: Revelation of the Creatures en Clarity: In Praise of Poverty.
 
Stadschroniqueur en geboren en getogen Bosschenaar Eric Alink schrijft speciaal voor deze avond een tekst met als thema 'Eerst geloven, dan zien'.
 
We starten de avond met een tocht langs enkele 'Sacred Places' rondom de Theater aan de Parade waar het publiek wordt verrast op muzikale en theatrale interventies. Madeleine Matzer en Jur van der Lecq van Matzer Theaterproducties zorgen evenals vorig jaar voor de enscenering van het Bosch Requiem 2018.
 
Kate Moore is dit jaar festivalcomponist tijdens November Music 2018. Ze won vorig jaar de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor haar compositie The Dam en is momenteel een van de succesvolste componistes in Nederland. Ze blinkt uit in glasheldere, opzwepende werken waarin ze zich laat inspireren door het postminimalisme en de muziek van Steve Reich en Arvo Pärt. Ze is dit seizoen ook ‘Zielsverwant’ in het Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam. 
 
Credits:
Lees meer
Lux Aeterna: VIVID
 
Ntb - dirigent
 
Wishful Singing
Anne-Christine Wemekamp - eerste sopraan
Maria Goetze  - tweede sopraan
Marjolein Verburg - mezzo-sopraan
Luise Kimm eerste alt
Marjolein Stots - tweede alt
 
Cappella Pratensis
Stratton Bull, Andrew Hallock, Kaspar Kröner - countertenor
Lior Leibovici, Peter de Laurentiis, Pieter de Moor  - tenor
Philip Barkhudarov, Mitchell Sandler  - bass
 
Herz Ensemble
Joe Puglia – viool
Jellantsje de Vries – altviool
Lidy Blijdorp – cello
Susanna Borsch – blokfluiten / keramische fluiten
Marieke Schut – althobo
Annette Schenk – bas-klarinet / keramische fluiten
Matthijs Koene – bas-panfluit / keramische fluiten
Lies Beijerinck - alpenhoorn
Angelica Vazquez – harp
Vivian Choi – piano
Geerten van de Wetering – orgel
 
TEMKO
Aart Strootman – gitaar
Fred Jacobsson – basgitaar
Ramon Lormans – percussie
 
Tekst – Eric Alink
Regie – Jur van der Lecq en Madeleine Matzer (Matzer Producties)
Lichtcompositie Lumiteus - Teus van der Stelt
Geluidstechniek – Arne Bock
Programma

Kate Moore - Lux Aeterna: VIVID*

I.    Lucidity: Eyes of Hands
II.   Providence: Revelation of the Creatures
III.  Clarity: In Praise of Poverty
 
* Compositieopdracht November Music, Bach Festival Dordrecht en TEMKO

Wishful Singing, Cappella Pratensis, Herz Ensemble & TEMKO

 

 

 

 

Bekijk & luister