In vooruitstrevende jazzkringen zingt de naam van de Cubaans-Amerikaanse pianonist Aruán Ortiz al een tijdje rond. ‘Een van de creatiefste en origineelste componisten van de wereld’, schreef The Art Music Lounge. The New York Times noemde Ortiz een ‘creatieve krachtpatser’. De in Brooklyn woonachtige Ortiz heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld: een spanningsvolle smeltkroes van Afro-Cubaanse rumba, Afrikaanse ritmes, eigentijds klassiek en moderne jazz à la Ornette Coleman, Paul Bley en Thelonious Monk. Ortiz speelde en toerde al met geestverwanten als Wadada Leo Smith, Don Byron, Nicole Mitchell en William Parker. Ook de Volkskrant was lovend over een eerder optreden: ‘Aruán Ortiz bouwt voortdurend spanning op.’ Nu komt hij naar November Music met zijn meest ambitieuze project tot nu toe, Flamenco Criollo. Een heuse wereldpremière in samenwerking met de Flamenco Biënnale Nederland. Aruán Ortiz stelde op verzoek van de Flamenco Biënnale een uniek ensemble samen om de roots van de flamenco te onderzoeken. Musici uit Marokko, Palestina, Cuba, de VS en Spanje brengen melancholische klanken uit Al-Andaluz en energieke ritmes uit Afrika in verrassende hedendaagse composities. In het grootschalige werk grijpt Ortiz terug op de oermelodieën van Moorse origine. Melodieën die via het achttiende-eeuwse Spanje naar het koloniale Cuba overwaaide. Een krachtige klanktaal die opduikt in de vele populaire Cubaanse liederen.
Aruán Ortiz - piano, muzikale leiding, composities Malika Zarra - zang