Een spiksplinternieuw werk van één van de belangrijkste componistes van dit moment. Nu al een festivalhoogtepunt. Componist-in-focus Kaija Saariaho schrijft in opdracht van November Music, Accentus en de Donaueschinger Musiktage een nieuw werk voor koor, percussie en contrabas getiteld Reconnaissance. Een kolfje naar de hand van het Franse kamerkoor Accentus dat zich heeft gespecialiseerd in twintigste-eeuwse klassiekers en nieuwe werken. Het libretto wordt geschreven door Aleksi Barrière. Ze laten zich in dit nieuwe sferische werk inspireren door de berg Mount Sharp op Mars. In de lijn van haar meesterwerk Ciel d'Hiver zo liet ze weten. Naast deze langverwachte première voert Accentus ook Tag des Jahrs van Saariaho uit. Muziek voor koor en elektronica waarbij stemmen hemelwaarts worden gevoerd en een nieuwe klankwereld openbaren. 
 
Vanavond combineert Accentus het pionierende werk van Saariaho met klassiek koorrepertoire van Brahms en Schönberg. Daarnaast klinkt een première van de jonge Israëlisch-Amerikaanse componiste Sivan Eldar die net als Saariaho de koorklank naar buitenaardse dimensies kan oprekken met elektronica.
 
Volgens het klassieke topmagazine Gramophone behoort Accentus tot de tien beste koren van de wereld. In het verleden heeft het koor al samengewerkt met dirigenten  Pierre Boulez, Eric Ericson en Christoph Eschenbach en wereldpremières verzorgd van componisten als Pascal Dusapin en Matthias Pintscher. Hun cd-opnames met koorwerk van Schönberg en Haydn gooiden internationaal hoge ogen. 
 
In samenwerking met de Donaueschinger Musiktage (D)
 
Programma

Sivan Eldar - new work
Kaaija Saariaho - Tag des Jahrs
Arnold Schönberg - Friede auf Erden
Johannes Brahms - Opus 109 & 110
Kaija Saariaho - Reconnaissance (Rusty Mirror Madrigal) *

* Compositieopdracht November Music, Accentus en Donaueschinger Musiktage (D)

Accentus o.l.v. Marcus Creed

 

Bekijk & luister