In het laatste festivalweekend zet November Music één van de belangrijkste componistes van dit moment in de schijnwerpers. Want zo kun je de Finse Kaija Saariaho (1952) gerust betitelen. Van Saariaho brengt November Music een gulle dwarsdoorsnede van haar oeuvre: van orkest- en ensemblewerken tot de première van een gloednieuw opdrachtwerk in samenwerking met het prestigieuze Donaueschinger Musiktage, het oudste en meest beroemde nieuwe muziekfestival in Europa.

Met de grootste fijnzinnigheid ontvouwt Kaija Saariaho een geheel eigen toontaal waarin klank tot in de kleinste details wordt verkend, steeds op zoek naar nieuwe schoonheid. Ze laat als geen ander klankkleuren zingen en onaardse harmonieën oplichten. Muziek die tegelijkertijd robuust en kristallijn is, en hoofd en hart beroert. Haar subtiele, inventieve gebruik van elektronica is inmiddels legendarisch. Klankspectra worden opgerekt en waaiers aan ongehoorde expressie blootgelegd. Grensverleggende muziek van een modernistische vernieuwingsdrift dat een opvallend groot publiek weet te bereiken. Voor haar composities is Saariaho meermaals bekroond onder meer met de Polar Music Prize 2013 en de Grawemeyer Award 2003 en Grammy Award (Best Opera Recording) 2011 voor haar geliefde opera L’Amour de loin.

De in Helsinki opgegroeide Kaija Saariaho kreeg haar eerste compositielessen van Paavo Heininen, en volgde later lessen bij componisten Brian Ferneyhough en Klaus Huber. Aan het IRCAM-instituut in nieuwe thuishaven Parijs maakte ze kennis met de magie van live elektronica en computermuziek. Het was vooral de muziek van de Franse spectralisten Gérard Grisey en Tristan Murail die haar eigen werk grondig beïnvloedde. Het poëtische spel met uiteengerafelde klankspectra en uitdrukkingsvolle harmonieën raakte haar diep. Met jaren tachtig werken als Verblendungen voor orkest en tape, Lichtbogen voor kamerensemble en live-elektronica en Nymphéa voor strijkkwartet zette ze zichzelf op de kaart. Saariaho werkte samen met grote interpreten als het Kronos Quartet, violist Gidon Kremer (vioolconcert Graal théâtre) en sopraan Dawn Upshaw. Haar veelkleurige, expressieve muziek is inmiddels te horen op plekken als de Metropolitan Opera New York, het Salzburg Festival, De Nationale Opera en bij het Tokyo Symfonie Orkest.

Tijdens November Music is een keur aan gezelschappen uitgenodigd om werk van Saariaho uit te voeren, waaronder ensemble-in-residence New European Ensemble, het Franse koor Accentus, philharmonie zuidnederland, Meta4, Joe Puglia, de studenten van fc Jongbloed en specialisten als fluitiste Camilla Hoitenga en kantale speelster Eija Kankaaranta.

Kaija Saariaho zal zelf aanwezig zijn tijdens het festival, en haar werk uitvoerig toelichten tijdens een openbaar interview.

Deel dit nieuwsbericht