Muziek als gebaar 2013 - over Robert Zuidam
Op een aantal zomerse dagen in juli 2013 liet componist Rob Zuidam (1964) zich op verschillende locaties in Amsterdam geduldig ondervragen door vijf jonge schrijvers over muziek. November Music vroeg dit ‘clubje’ om in het kader van de masterclass ‘Doorschrijven over muziek’, georganiseerd en mogelijk gemaakt door het Domein voor Kunstkritiek, Radio4 Eigentijds, www.muziekvan.nu en initiatiefnemer en ‘master’ Elmer Schönberger, een gezamenlijk boekje open te doen over de festivalcompo- nist van 2013.1 Elk van de schrijvers koos uit de rijke oogst van vijf uren interview een eigen invalshoek voor een deelbeschouwing over een even kleurrijk als welbespraakt componist.
Joep Christenhusz legde de talige kant van het componeren van Zuidam onder een vergrootglas en belichtte daarmee de belangrijkste muziektheatrale werken. Marianne de Feijter ondervroeg de componist over leermeesters en leven. Jan Nieuwenhuis bekeek en beluisterde het muziekdramatische werk vanuit de personages en vanuit thema’s als spiritualiteit en devotie. In hoeverre het componeren van instrumentale muziek voor Zuidam afwijkt van het schrijven van vocale partituren was het onderwerp van gesprek met Charlie Crooijmans. Ciska Weeda schreef een korte toelichting op het Bosch requiem – dat in November Music in première gaat – en leverde illustrerende interviewcitaten over het componeerproces.
Als groep bedanken we Rob voor zijn tijd, geduld en inspirerende antwoorden, Elmer voor zijn geruststellende supervisie.