Seung-Won Oh schreef YeonDo (Bosch Requiem, 2020) in opdracht van November Music. Dit muziektheaterwerk is een overrompelende ervaring, een symbolische muzikale ceremonie. Imponerende slagwerkpartijen, meditatieve strijkpassages en hemelse stemmen smelten samen tot een spiritueel momentum.
Met haar weidse muziekritueel YeonDo werpt Seung-Won Oh nieuw licht op de aloude Koreaanse katholieke kerktraditie. Voordat iemand wordt begraven vindt er een begeesterd groepsgebed plaats voor de dode. De componist is gefascineerd door dit unieke dodenritueel dat oeroude Koreaanse begrafenistradities verbindt met het katholieke geloof. Tijdens het YeonDo-ritueel wordt de geest voorbereid op zijn tocht naar een nieuwe wereld. Ohs muziek heeft een grote fysieke uitstraling waarbij muzikale handeling en klankritueel in elkaar overvloeien. In haar dodenmis is een hoofdrol weggelegd voor New European Ensemble, de zangers van Cappella Pratensis en een alt, die een zinderend en tijdloos ritueel ontketenen.
Uit het juryrapportDe jury van de Kees van Baarenprijs bestaat uit het bestuur van de Johan Wagenaar Stichting. Zij roemt YeonDo als ‘een zeer vakkundige compositie, die tegelijkertijd de luisteraar sterk beweegt. De orkestratie ondersteunt een volwassen en evenwichtig werk dat geduldig door de tijd beweegt. De componist toont beheersing van structuur in haar wijze vormkeuzes, en leidt ons door een sereen landschap van harmonie en klankkleur. De lange lijnen geven de luisteraar de gelegenheid zich onder te dompelen in Ohs heel eigen muzikale taal. Het gebruik van ruimtelijkheid, beweging en lichtelementen draagt verder bij aan de impact van het werk, en maakt YeonDo een werk dat live beleefd wil worden. De alt-solo halverwege het werk verdient een aparte vermelding, het is een hoogtepunt van verstilling en lyrische schoonheid.'