Concertregistraties November Music 2024

Concertregistraties November Music 2024

In samenwerking met New Music Now zijn er diverse concertregistraties gemaakt tijdens November Music 2024. Hieronder vind je concertregistraties van Ralph van Raat en Quatuor Diotima. De komende weken verschijnt er wekelijks een nieuwe concertvideo op de website van November Music.

Ralph van Raat - 'Hollandse Nieuwe'

Als pianist zet Ralph Van Raat zich onvermoeibaar in voor de eigentijdse muziek uit binnen- en buitenland. Nu leent hij zijn pianistische superkrachten aan spiksplinternieuw pianorepertoire van eigen bodem. Alle werken zijn speciaal voor hem geschreven. Tezamen vormen de vijf composities een fraaie staalkaart van de Nederlandse componeerkunst anno 2024. Zo schrijft Robin de Raaff nieuw werk voor Van Raat die eerder al zijn twee pianoconcerten vertolkte. Componisten als Gerard Beljon en Anne-Maartje Lemereis zoeken met hun werk de directe communicatie met het publiek, terwijl Peter Adriaansz een onderzoekende houding erop nahoudt. Tot slot klinken er nieuwe werken van Jacob TV en Bart Spaan.

Quatuor Diotima - Kortekaas / Schönberg / Bianchi

Grensoverschrijdende, eigentijdse kwartetmuziek is in vertrouwde handen van het Franse Quatuor Diotima. Tijdens eerdere edities van November Music verblufte het kwartet al met vlijmscherpe en intense uitvoeringen. In opdracht van het festival schrijft de Nederlandse componist Bram Kortekaas een nieuw strijkkwartet voor de virtuoze Fransen. Kortekaas hanteert een klanktaal die direct tot het hart spreekt. Daarbij laat Kortekaas zich inspireren door politieke en actuele gebeurtenissen. Terwijl de wereld van de ene in de andere crisis tuimelt, is daar in het dagelijks leven vaak weinig van te merken: tussen klimaatalarm en luchtalarm door hebben de routines van alledag de overhand. Deze raadselachtige tegenstelling staat centraal in het strijkkwartet Allarme enigmatico. Daarnaast speelt Diotima het derde strijkkwartet Sintonia (2020) van Oscar Bianchi. Bianchi excelleert in sierlijke, virtuoze muziek met een grote dramatische zeggingskracht. Diotima completeert het concert met een ware klassieker uit het kwartetrepertoire: het Derde strijkkwartet van Arnold Schönberg.

Keren Motseri & Pauline Post - Rob Zuidam

De Nederlandse componist Rob Zuidam kan als geen ander hoogstaand drama koppelen aan geraffineerde klankpoëzie. In zijn opera’s en liederen voelt de luisteraar mee met de protagonist en word je meegevoerd naar nieuwe werelden. In opdracht van November Music schreef Zuidam een nieuwe liedcyclus voor sopraan Keren Motseri en pianist Pauline Post. Zijn nieuwe, negendelige cyclus Madrigali dell’Estate is gebaseerd op een verzameling gedichten van de Italiaanse kunstenaar en levensgenieter Gabrielle D’Annunzio (1863-1938). Deze zomerse madrigalen vangen de voorbijgaande en kortstondige kwaliteiten van het leven en de schoonheid, in een rijke en suggestieve beeldtaal, vaak ontleend aan kunst, natuur en mythologie.

Orkest De Ereprijs & Elisabeth Hetherington - Andys Skordis

In opdracht van November Music schrijft de Nederlands-Cypriotische componist Andys Skordis een zinderend muziekritueel voor sopraan Elisabeth Hetherington en Orkest De Ereprijs. Zijn tattar…rattat is niet alleen een jolige palindroom maar bovenal een spitsvondige kijk op de barokmuziek. Skordis gaat eigentijds aan de haal met de zogenaamde air de cour. Een populaire, zeventiende-eeuwse vocale barokstijl die vooral aan het hof van Lodewijk de Dertiende hoogtij vierde. Skordis is gespecialiseerd in ceremoniële, onheilspellende muziekrituelen, en schrijft opera’s, muziektheater en veel vocale werken. Eerder werd hij al bekroond met de BUMA Toonzettersprijs en de Berlin Operaprijs. De titel tattar…rattat komt van James Joyce en betekent in wezen “kloppen op de deur.” Als kloppen op de deur om ons op de een of andere manier wakker te maken. De draden van oude muziek zijn te vinden als je zelfs de meest avant-gardistische muziekstijlen uit elkaar trekt. Het is hier waar we ons bevinden: onderzoeken hoe tijd, verleden en heden kunnen samensmelten in één entiteit. Het werk maakt deel uit van een cyclus stukken die Andys Skordis speciaal componeert voor Elisabeth Hetherington en Orkest De Ereprijs.