Prijs
€ 8.00
Korting
€ 5.00 / 4.00
Locatie
Kruithuis
  • Datum
    wo 4 nov. 2015
    Tijd
    17:00 - 18:00
    Koop ticket
  • Datum
    do 5 nov. 2015
    Tijd
    17:00 - 18:00
    Koop ticket
  • Datum
    vr 6 nov. 2015
    Tijd
    17:00 - 18:00
    Uitverkocht
  • Datum
    za 7 nov. 2015
    Tijd
    12:30 - 13:30
    Koop ticket
  • Datum
    za 7 nov. 2015
    Tijd
    16:00 - 17:00
    Koop ticket

Klanken kruipen tegen de muren omhoog en dringen door tot in alle kieren. Met al haar verborgen kamertjes en ruime zalen is het sfeervolle Kruithuis in Den Bosch uitermate geschikt voor klankinstallaties. Speciaal voor November Music grasduint geluidskunstenaar en curator Horst Rickels ook dit jaar door het nieuwste aanbod aan kleurrijke klankobjecten, oortintelende geluidsinstallaties en buitenissige muziekmachines.

Rickels geeft nieuwe makers een kans om hun klankrijke inventies te tonen, waarbij ze ook aangemoedigd worden om samen te werken. Horst Rickels kent de geluidskunsthistorie van binnen en buiten en leidt de bezoekers rond door de tentoonstelling. Het crème de la crème van de actuele Nederlandse en internationale geluidskunst is uitgenodigd voor deze expositie te weten Joris Strijbos, Nicky Assmann, Cathy van Eck, Erfan Abdi, Margriet Kicks-Ass, Dewi de Vree, Jeroen Uyttendaele, Roel Heremans en Angela de Weijer.

 

 

Lees meer
 
Roel Heremans (BE) gaat in zijn werk op zoek naar hybride kunstvormen, met combinaties van performance, conceptuele kunst, radio, literatuur en klankkunst. Heremans startte zijn Room-serie als artistieke reflectie op een zwaar ongeval, waar hij zichzelf niets meer van herinnert. Slechts door verklaringen van getuigen van het ongeval bijeen te brengen, kon hij zich een beeld vormen van wat er precies gebeurd was. Hij stelde een gereconstrueerde herinnering samen. Vanuit Heremans' ervaring bleek dat ons brein een nest kan zijn waarin realiteit, fantasie, waarnemingen, herinneringen, informatie, waarheid of leugen samenhuizen en soms in elkaar overgaan. Bij Room D maakt iedere deelnemer een beweging langs deze schemerzones.
 
De installatie Breeze van Cathy van Eck is gemaakt voor vijf lessenaars, zijdepapier, afstandsensoren, kleine ventilatoren, luidsprekers, elektronisch geluid en publiek. Cathy van Eck is componist, geluidskunstenaar en performer. Ze componeert interacties tussen alledaagse objecten, performers en geluid. Vaak voert ze haar eigen werk uit. Door het transdisciplinaire karakter van haar werk, treedt zij in zeer verschillende contexten op.
 
Ground van Jeroen Uyttendaele en Dewi de Vree is een audiovisuele performance waarin elektronische instrumenten worden bestuurd door afbeeldingen van grafiet. Tekenen, uitwissen en aanraken zijn de belangrijkste bewegingen in deze unieke compositie. De performance tijdens November Music 2015 wordt speciaal ontwikkeld rondom architectonische kenmerken van het Kruithuis. Deze kenmerken vormen het startpunt van de compositie.

De installatie Leeway van Jeroen Uyttendaele is een audiovisuele omgeving die een spanningsveld verkent tussen een akoestische en een reële  ruimte. De installatie is geïnspireerd op een theorie van filosoof Marc Augé over zogenaamde ‘non-plaatsen’, omgevingen zoals snelwegen, vliegvelden, en treinstations. Plaatsten die slechts tijdelijk worden bezocht en als incoherent worden ervaren. Leeway verbindt het concept van de ‘non-plaats’ aan dat van de soundscape.
 

Liquid Solid is een samenwerkingsproject tussen Nicky Assmann en Joris Strijbos naar aanleiding van een gezamenlijke artist-in-residence periode in het biologisch onderzoeksstation in het hoge noorden van Finland. Liquid Solid is een achttien minuten durende, vrijwel ongemonteerde registratie van het bevriezingsproces van zeepvloeistof. Bij de beelden componeerden Strijbos en Assmann een soundtrack met een mix van soundscapes en opnames van zelfgemaakte instrumenten. Mede mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds Creative Industrie, Gemeente Rotterdam en The Finnish Society of Bioart.

Vibro-panning van Erfan Abdi is een interactieve installatie waarmee actieve perceptie wordt onderzocht. De installatie bestaat uit akoestische feedback-loops die alleen eindigen wanneer er naar wordt geluisterd. De luisteraar zelf is dus betrokken bij de compositie. Erfan Abdi treedt ook op met Notesaaz, een instrument voor improvisatie met live-elektronica waarbij gebruik wordt gemaakt van dynamische, grafische partituren.

Infinity Four: The Sublime Recorder van Miss Milivolt (Angela de Weijer) is een nieuwe telg in het onderzoek naar de mogelijkheid van oneindig geluid. Binnen deze context geldt materie als een medium dat in staat is om geluid te absorberen, vast te houden en uit te stralen. The Sublime Recorder is een speculatief instrument, speciaal ontworpen om sonische energie op te nemen op blanco materie of een object wat in het apparaat geplaatst wordt. Tijdens November Music zal de Recorder gericht zijn op de dikke muren van het Kruithuis, een rijke voedingsbodem van oneindig geluid. 

Druppel op een Gloeiende Plaat van Margriet Kicks-Ass is een bespeelbaar geluids-sculptuur. Aan herkenbare natuur(kundige) principes worden klanken onttrokken en vervolgens getransformeerd. Zeer toepasselijk voor het decor van het Kruithuis in Den Bosch, komen druppels tot "ontploffing" op een gloeiende plaat. Zo ontstaat er een spel van explosieve dreiging die deze gewaarwording oproept. Wanneer valt de volgende druppel, als een gespannen boog waarin met name het tijdsbesef een rol gaat spelen. Dit project is een onderzoek naar de beïnvloeding van onze perceptie op een muzikale manier en heeft de intentie de verbeelding van de toeschouwer triggeren. Mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

 

Bekijk & luister